top of page

YİYİN BEYLER YİYİN -3-

Yazarın fotoğrafı: Vicdan ALADAĞVicdan ALADAĞ

(veya Artık Bir Durun Yahu, bir DURUN)


 “Adına üst hakkı tesis edilen yüklenici/görevli şirketten” “ağaçlandırma bedeli dışında kira dâhil başkaca hiçbir bedel...” alınmayacakmış. Neden ?

 “... sözleşmesi gereği ilgili idareye ödenmesi gereken kira bedelinin veya işletme hakkının

devredilmesi” durumunda Orman Genel Müdürlüğü’nün özel bütçe hesabına devir bedelinin

neden tamamı değil de %50’si yatırılacak ? Ayrıca bu düzenleme devir işlemleri sırasında,

örneğin, “devir bedelini düşük göstermek” vb. usulsüzlüklere yol açmayacak mıdır?

“...karayolu sınır çizgisi içinde kalmak ve her bir tesis için 60.000 metrekareyi geçmemek”

koşulu yerine neden tesislerin tümünün –“toplamının”- kapsayabileceği alan için bir üst sınır getirilmemiştir? Ayrıca, ekosistemleri etkileyebilecek etkinlikler söz konusu olduğunda tek ba-

şına nicel sınırlar getirmek yerine, etkinliğin ve/veya tesisin niteliği ile ölçeğinin de temel alınması gerekmez miydi?

***

Biliyoruz ki: Kimi il ve ilçe yönetimleri orman yangını “mevsimlerinde” “orman” sayılan yerlere ve orman ekosistemlerine girişleri yasaklıyor. İyi de, sözgelimi

-“devlet ormanı” sayılan yerlerin içinde ve bitişiğinde, yazlık siteler, konutlar dışında 20 bin dolayında yerleşme -köy ya da mahalle bulunuyor;

-başta orman ürünü hasadı olmak üzere çeşitli ormancılık çalışmalarında on binlerce insan çoğunlukla orman yangını “mevsimlerinde” çalışıyor;

- 15 000’e yakın kişi ve kuruluş “bozuk/verimsiz/boşluklu kapalı” orman ve maki ekosistemlerinin bulunduğu “devlet ormanı” sayılan yerlerde “özel ağaçlandırma” adı altında çeşitli etkinlikler yapıyor;

- “devlet ormanı” sayılan yerlerde yalnızca 2012-2023 döneminde izin verilen 63 bin turizm, enerji, madencilik vb tesisler çalışıyor.

- vb vb vb...

Zaten “yol geçen hanına” dönüştürülmüş “ormanlarımız”, 9 Temmuz 2024 günü yürürlüğe giren 7519 sayılı yasayla 6831 sayılı yasaya getirilen Geçici Madde 14, yanı sıra, yine 6831 sayılı yasanın Ek

Madde 9’una eklenen 4 fıkrayla orman ekosistemlerinin içinde ve bitişiğindeki hareketliliğin daha da artırmasına yol açılmış olmuyor mu?

 Orman ekosistemlerimizin cayır cayır yandığı, özellikle yangın bölgelerindeki meslektaşlarımızın canından bezdiği şu günlerde bu türden değişiklik ve eklemeler hangi “yap-işlet-devret’çi” beşli, onlu, yüzlü “çeteler” için yapıldı acaba?

***

Nasıl söylemişti Orhan Veli Kanık “Vatan İçin” başlıklı şiirinde;

“Neler yapmadık şu vatan için

Kimimiz öldük

Kimimiz nutuk söyledik”

Ek 1: 6831 Sayılı Orman Kanunu’nun “devlet ormanı” sayılan yerleri yol geçen hanına” dönüştüren düzenlerinden birisi: Ek Madde 9 ve İzleyen Yıllarda Getirilen Ek Fıkralar

Ek Madde 9 – (Ek : 31/7/2008 - 5801/2 md.)

Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünce yapılacak spor tesislerine ve Savunma Sanayii Başkanlığınca yapılacak savunma maksatlı tesislere ve bunların müştemilatına bu Kanunun 17’nci maddesinin üçüncü fıkrası esaslarına göre izin verilebilir. Verilen bu izinlerden bedel alınmaz.

(Ek fıkra: 25/6/2010-6001/33 md.) 9/5/1985 tarihli ve 3202 sayılı Köye Yönelik Hizmetler Hakkında Kanun çerçevesinde köye ve bağlı yerleşim birimlerine yönelik yol, su, atık su, gölet, mezarlık ve altyapı hizmetlerinin yerine getirilmesi maksadı ile verilen izinlerden bedel alınmaz.

(Ek fıkra: 19/4/2012-6292/13 md.) Gerçek veya özel hukuk tüzel kişileri ya da vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları hariç olmak üzere; yükseköğretim kurumlarına eğitim ve araştırma maksatlı tesisler yapılması için bu Kanunun 17 nci maddesinin üçüncü fıkrası esaslarına göre orman sayılan alanlardan bedelli izin verilebilir. Ayrıca, izin verilen bu alan içinde izin sahibi yükseköğretim kurumuna veya Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğüne yurt yapılması maksadıyla bedelli izin verilebilir. (Ek cümle: 26/2/2014-6527/3 md.) Verilen bu izinlerden ağaçlandırma ve arazi izin bedeli dışında herhangi bir bedel alınmaz.

(Ek fıkra: 19/4/2012-6292/13 md.) Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina ve tesislerin, yükseköğretim kurumlarınca veya Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğünce özel ve hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda yapılmak istenmesi hâlinde Orman ve Su İşleri Bakanlığınca izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit edilir. İzin verilen alanda yapılacak yol ve açık olarak düzenlenen; otopark, garaj, havuz, spor alanları ve benzeri tesisler ile enerji nakil hattı, su isale hattı, haberleşme, doğalgaz hattı, kanalizasyon gibi her türlü altyapı tesisleri ve yine bu Kanunun 17 nci maddesine göre genel kamu hizmetlerine yönelik verilen izinler hariç olmak üzere, binaların taban alanları toplamı, izne konu orman sayılan %15’ni geçemez.

(Ek fıkra: 26/2/2014-6527/3 md.) Devlet ormanlarında, erişme kontrolü uygulanan karayollarındaki ulaştırma yapıları ve müştemilatı olan hizmet tesisleri ile bakım işletme tesislerine, karayolu sınır çizgisi içinde kalmak kaydıyla izin verilir. Devlet idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan, işletilen, işlettirilen veya yap-işlet-devret modeli esas alınarak yaptırılan ve işlettirilen bu tesislerden herhangi bir bedel alınmaz.(Ek fıkra: 4/7/2024-7519/9 md.) ...

(Ek fıkra: 26/2/2014-6527/3 md.) Ayrıca; demiryolu, otoyol, Devlet ve il yolları ile su isale hatlarının yapımında zorunlu olarak ortaya çıkan kazı fazlası malzemenin depolanacağı alanlara, Orman Genel Müdürlüğünce belirlenen yerlerden ağaçlandırma bedeli alınarak izin verilebilir.21.08.2024

 

2 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Σχόλια


bottom of page